Jednym z najbardziej stresujących momentów może być zapraszanie gości weselnych. Emocje są tutaj zrozumiałe, gdyż to bardzo ważna chwila dla obu stron. Zaczynając planować liczbę gości, warto zastanowić się nad tym, jak wypisywać zaproszenia weselne. Należy to zrobić z dbałością o detale i okazać ogromny szacunek osobom, którym będziemy je wręczać.
Zwróćcie uwagę na to, aby zaproszenia były czytelne i dobrze sformułowane, ponieważ dla wielu osób będzie to pierwsza zapowiedź atmosfery, jaka będzie panować na Waszej uroczystości. Dodatkowo pamiętajcie o kilku ważnych aspektach podczas planowania:
Dobrze przygotowane zaproszenia dadzą Waszym bliskim poczucie, że naprawdę zależy Wam na ich obecności.

Mogłoby się wydawać, że treść zaproszenia ślubnego to nic nadzwyczajnego, ale diabeł tkwi w szczegółach. Bardzo ważne są tytuły grzecznościowe oraz forma zapisu. Nie można zapomnieć o wymienieniu osoby towarzyszącej oraz o wpisaniu dzieci, jeśli są proszone wraz z rodzicami. Zaproszenia możecie zamówić z wypisanymi danymi lub uzupełnić je odręcznie. W obu kwestiach bardzo ważna jest odmiana nazwisk, dlatego zanim zaczniecie wypisywać zaproszenia, upewnijcie się, że Wasza lista gości weselnych jest kompletna i dobrze przemyślana.
W przypadku odmiany nazwisk warto pamiętać, że błędy mogą być źle odebrane przez zaproszone osoby, dlatego:
Dodatkowo, niezwykle ważną kwestią są tytuły grzecznościowe:
Dzięki tym wskazówkom unikniecie najczęstszych problemów i niezręczności związanych z wypisywaniem zaproszeń ślubnych.
Jeśli zastanawiacie się, jak wypisać zaproszenia ślubne z osobą towarzyszącą i dzieckiem, chcielibyśmy powiedzieć Wam, że to nic trudnego. Najlepiej wpisać: „Sz. P. Anna Nowak z osobą towarzyszącą i dzieckiem”. Można wymienić imię dziecka, na przykład: „Sz. P. Anna Nowak z osobą towarzyszącą i Joasią” lub wpisać bardziej formalnie: „z córką Joanną”. Tak wypisane zaproszenia ślubne z dziećmi są czytelne i nie pozostawiają żadnych wątpliwości.
Jeżeli zależy Wam na wyjątkowej elegancji, warto zastosować jeszcze bardziej szczegółowy zapis, np.: „Sz. P. Anna Nowak wraz z osobą towarzyszącą oraz córką Joanną serdecznie zapraszamy...”. Dzięki temu unikniecie wątpliwości dotyczących tego, kto konkretnie jest zaproszony. Ponadto pamiętajcie, że dzieci powyżej 16. roku życia zwyczajowo powinny otrzymać osobne zaproszenie – świadczy to o uznaniu ich dorosłości.
Warto również wcześniej upewnić się, że dane imiona dzieci są poprawne i nie zawierają literówek, aby nie urazić gości i uniknąć niezręczności.
Jedna rada pozwoli Wam odpowiedzieć na pytanie, jak napisać zaproszenie z osobą towarzyszącą. Po prostu zróbcie to ogólnikowo: „Sz. P. Tomasz Nowak z osobą towarzyszącą”. Jeśli bardzo chcecie wpisać konkretne imię, a go nie znacie – wystarczy zapytać. Nie ma nic złego w napisaniu do osoby i podpytaniu o dane partnera/partnerki. Pamiętajcie, że jeśli nie jesteście pewni, jak ktoś ma na imię, lepiej nie zgadywać i zrezygnować z jego wpisania.
W sytuacji, gdy znajomi regularnie zmieniają partnerów, zdecydowanie bezpieczniej jest zastosować ogólne sformułowanie „z osobą towarzyszącą”. Pozwoli to uniknąć niezręcznych sytuacji, gdyby zmieniła się sytuacja osobista zapraszanego gościa. Z kolei w przypadku bliskiej rodziny czy przyjaciół, warto jednak dopytać o imię partnera lub partnerki – świadczy to o Waszym szacunku oraz zaangażowaniu w ich życie.
Z chęcią podpowiemy Wam, jak adresować zaproszenia ślubne. Koniecznie pamiętajcie o formie grzecznościowej: „Sz. P.”, a następnie wpiszcie imię i nazwisko danej osoby. Przy zapraszaniu małżeństw zasada jest prosta: „Sz. P. Joanna i Jan Kowalscy”. Jeśli wypisujecie zaproszenie dla pary bez ślubu, najpierw umieśćcie dane kobiety, a następnie mężczyzny: „Sz. P. Joanna Nowak i Jan Kowalski”. Warto wspomnieć o osobach duchowych, gdyż tutaj zapis wygląda nieco inaczej: „Wielebny Ksiądz Tomasz Nowak”.
Aby uniknąć niepotrzebnych błędów, wcześniej zastanówcie się nad relacjami między zapraszanymi osobami. Jeśli zaproszenie kierujecie do par, które mieszkają razem, lecz nie są małżeństwem, unikajcie wspólnego odmieniającego się nazwiska – użyjcie obu nazwisk osobno. Pamiętajcie też o starszeństwie – zawsze adresujcie zaproszenie, zaczynając od starszych osób lub tych, z którymi macie bliższy kontakt.
W przypadku osób publicznych lub piastujących funkcje społeczne, zachowajcie formalny ton i obowiązujące zasady etykiety, np. „Pan Prezydent Jan Kowalski” lub „Pani Dyrektor Anna Nowak”. Takie podejście podkreśli Waszą dbałość o szczegóły i szacunek dla gości.
Niektórzy decydują się rozdać zaproszenie na ślub do pracy. Jeśli chcecie, aby Wasi współpracownicy towarzyszyli Wam w tym wyjątkowym dniu – nic nie stoi na przeszkodzie. Niezależnie od tego, czy zapraszacie szefa lub znajomego z pracy, zaproszenia wypiszcie osobno i wręczcie je osobiście. Najlepiej byłoby dopisać również osobę towarzyszącą.
Zapraszając szefa, pamiętajcie o zachowaniu formalności i wyrażeniu szacunku, np. „Sz. P. Dyrektor Anna Kowalska wraz z osobą towarzyszącą”. W przypadku współpracowników, z którymi łączą Was bliższe relacje, możecie nieco luźniej podejść do samego momentu wręczania zaproszenia – jednak wciąż z zachowaniem elegancji. Warto zrobić to na osobności, unikając zbiorowego wręczania zaproszeń wszystkim naraz, co mogłoby być odebrane mniej osobiste lub mniej uprzejme wobec osób, których nie zamierzacie zapraszać.
Zaproszenia na ślub powinny być wypisane elegancko i z klasą. To pierwszy krok, w którym pokazujecie swoim gościom, iż macie do nich ogromny szacunek. Nie bez powodu obowiązuje savoir-vivre zaproszenia na ślub i trzeba się do niego stosować. Bardzo ważna jest czytelność i poprawność językowa. Odpowiednie tytułowanie i formalny język to podstawa. Okażcie szacunek zapraszanym osobom i nie wplatajcie w tekst „zbyt luźnych” słów oraz skrótów.
Przygotowując tekst zaproszenia, pamiętajcie także o estetyce – wybierzcie czcionkę elegancką, ale zarazem prostą, która ułatwi odczytanie wszystkich informacji. Starannie przemyślcie także samą formę zaproszenia – rodzaj papieru, dekoracje oraz jakość druku. Zadbajcie o spójność wszystkich elementów, ponieważ zaproszenie jest wizytówką Waszego wesela i pierwszym wrażeniem, które odniesie gość.
Możecie poinformować swoich gości o ślubie dużo wcześniej. Wykorzystajcie do tego „Save the date” – roześlijcie je pocztą lub e-mailem. Dzięki temu goście będą wiedzieć, że powoli zbliża się termin Waszych zaślubin. Co do tego, kiedy zamawiać zaproszenia ślubne – wszystko zależy od Was. Rekomenduje się, że powinno to nastąpić około sześć miesięcy przed ślubem. Jeśli nie wiecie, ile wcześniej daje się zaproszenia na ślub – możemy podpowiedzieć, że nie później niż trzy miesiące przed uroczystością.
Pamiętajcie, aby dać swoim gościom wystarczająco dużo czasu na potwierdzenie obecności. Przy zaproszeniach wręczanych z krótkim wyprzedzeniem warto zadzwonić wcześniej i uprzedzić, że pojawicie się z oficjalnym zaproszeniem. Goście na pewno docenią, że bierzecie pod uwagę ich kalendarz i inne plany. Jeśli zależy Wam na idealnie przygotowanych zaproszeniach, które będą zgodne z zasadami savoir-vivre, pomoc konsultanta ślubnego może okazać się bardzo przydatna, szczególnie gdy nie macie zbyt wiele wolnego czasu.

Z pewnością zastanawiacie się, jak wręczyć zaproszenie na ślub, a zasada jest bardzo prosta – zróbcie to osobiście. Warto pamiętać o słowach, które pokażą, że obecność gości jest dla Was istotna. Przy zapraszaniu wspomnijcie, jak bardzo cieszycie się, że będą mogli uczestniczyć w celebracji najważniejszego dnia w Waszym życiu. Jeśli nie możecie pojawić się u danej osoby osobiście – wyślijcie zaproszenie pocztą lub zadzwońcie.
Jeśli wybieracie osobiste wręczanie zaproszeń, zadbajcie o miłą atmosferę. Dobrym pomysłem będzie spotkanie przy kawie lub wspólne wyjście na obiad. Podkreśli to, jak bardzo zależy Wam na obecności tych osób. Pamiętajcie również, by unikać sytuacji, gdy zaproszenie wręczacie „w biegu” lub podczas innych okazji – może to być odebrane jako brak szacunku czy niedocenienie ważności chwili.
Czy uważacie, że zaproszenie na wesele 2 tygodnie przed jest w porządku? My twierdzimy, że nic nie stoi na przeszkodzie. Choć taka sytuacja może być niezręczna, niekiedy trudno dopiąć wcześniej wszystkie szczegóły. Warto wiedzieć, że czasami niektórzy decydują się na niewielkie ceremonie, niepotrzebujące organizacji na wiele miesięcy przed. Koniecznie odwiedźcie swoich gości osobiście i poinformujcie, co sprawiło, że zapraszacie ich w takim terminie.
Jeżeli zapraszacie kogoś w ostatniej chwili, postarajcie się jak najbardziej wyrazić, że ich obecność jest dla Was naprawdę ważna. Możecie dodać krótki liścik z przeprosinami za późny termin zaproszenia lub szczerze wytłumaczyć okoliczności tej sytuacji. Dla gości liczy się przede wszystkim Wasza szczerość oraz troska o ich komfort.
Formułując treść zaproszenia ślubnego, warto trzymać się zasad. Skupcie się na prostocie i uprzejmości. Zaproszenie powinno być formalne z wyraźnie wypisaną informacją o terminie oraz miejscu. Nie używajcie żadnych skrótów oraz „luźnego języka”. Jeśli chcecie dodać dodatkowe informacje, treść zaproszeń ślubnych może zawierać RSVP i dress code.
Jeżeli decydujecie się na dodatkowe elementy, np. prośbę o potwierdzenie obecności, dokładną godzinę zakończenia przyjęcia czy informację o preferowanym prezencie, zróbcie to w subtelny sposób, np. na osobnej karcie dołączonej do zaproszenia. Warto także pamiętać, aby unikać w treści zaproszenia zbyt osobistych informacji, żartów czy komentarzy, które mogą być źle odebrane przez niektórych gości.
Wypisując zaproszenia ślubne, należy przeczytać je kilkukrotnie. Koniecznie zwróćcie uwagę na zapis nazwisk oraz literówki. Na zaproszeniu nie mogą pojawić się żadne błędy. Nie zapomnijcie wspomnieć o osobie towarzyszącej – jeśli znacie jej dane, wypiszcie ją po imieniu. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, poproście kogoś z rodziny o sprawdzenie treści. Taka osoba może zauważyć błędy, które Wam umknęły.
Często popełnianym błędem jest także złe rozplanowanie treści – tekst powinien być przejrzysty i łatwy do odczytania. Zbyt duża liczba ozdobników, nieczytelne czcionki czy nadmiar informacji mogą spowodować chaos i trudności w odbiorze. Zwróćcie uwagę na spójność stylu zaproszeń z charakterem uroczystości, którą organizujecie – wszystko powinno tworzyć harmonijną całość.
Jeśli to możliwe, poproście również kogoś, kto nie jest bezpośrednio zaangażowany w organizację wesela, aby przeczytał treść zaproszenia – spojrzenie osoby z zewnątrz pomoże wychwycić ewentualne niejasności.